Tenner og graviditet

Under svangerskapet vil ofte matvanene endre seg. Måltidene blir hyppigere og det spises mer sukkerholdig kost. Dette gjør at en del gravide har lettere for å utvikle hull i tennene. Mange gravide vil også oppdage at tannkjøttet blir betent og blør lettere. Dette kan skyldes hormonelle forandringer, at munnhygienen er vanskeligere å gjennomføre i en periode eller at den nedprioriteres av andre grunner. For å unngå problemer med tenner og tannkjøtt under graviditeten, er det viktig med et fornuftig kosthold og godt renhold.

Råd under svangerskapet:

• Spis regelmessig og unngå småspising mellom måltidene. Mellom-måltider bør eventuelt bestå av frukt eller grønnsaker i stedet for søtsaker.

• Børst tennene grundig med tannkrem morgen og kveld. En slitt tannbørste er lite effektiv. Bytt der for børsten når du ser at busten begynner å sprike.

• For å forebygge blødning fra tannkjøttet, bør du rengjøre mellom tennene minst en gang per dag. Dersom tennene står tett, vil tanntråd være et effektivt hjelpemiddel. For å komme til mellom jekslene, kan det med fordel brukes en tanntrådholder.

• Ekstra bruk av fluor vil være med på å styrke tennene og forebygge hull. Dette finnes blant annet i form av skyllevæske og kan brukes daglig.

Kvalme og oppkast
En del gravide er plaget med kvalme og oppkast under svangerskapet. Magesyren er svært sur og kan tære på tannemaljen. Umiddelbart etter oppkast bør man derfor skylle munnen med vann eller fluorskyll. For å unngå å skade tennene, venter man helst en time med å bruke tannbørsten.

Graviditet og tannbehandling

Røntgenbilder:

Røntgenbilder tatt med dagens teknikk krever svært lav stråledose og er derfor ikke skadelig for fosteret. Det er likevel vanlig å benytte et blyforkle ved røntgenopptak. Du bestemmer selv hvorvidt det skal tas røntgenbilder eller ikke.

Bedøvelse:
Bedøvelse som brukes ved tannbehandling er ikke skadelig for fosteret og kan også brukes av ammende.

Tannbehandling:
Vanlig tannbehandling kan stort sett utføres som normalt under svangerskapet. Om mulig legges nødvendig tannbehandling til 2. trimester.

Akuttbehandling og smertelindring kan utføres ved behov under hele svangerskapet.

Åpningstider Påsken 2020

Mandag 06.04, Tirsdag 07.04 og Onsdag 08.04 kl 09.00-13.00

06.04.2020

Ny Oppdatering Coronavirus Fredag 20.03.20

Åpningstider (per 20.03.20) er 09-13. Vi ber om telefonkontakt før man møter på klinikken. Les mer her.

20.03.2020

Oppdatering Coronavirus

Vi vil løpende følge endringer fra FHI og Tannlegeforeningen. Ønsker derfor å minne om at forandringer kan skje fra dag til dag, da nasjonale retningslinjer og råd stadig endres. Vennligst les her.

15.03.2020

Coronavirus

Selv om viruset ikke gir risiko for deg, er det viktig at vi unngår å spredning til de som ikke tåler det. Hjelp oss med dette og les videre instruks her ved å trykke på teksten.

04.03.2020

Egenandel