After

Hva er after?

After (munnskold) er små, smertefulle sår som opptrer i munnhulen. Sårene er runde eller ovale og dekket av en gulaktig hinne med en hissig, rød sone rundt. Sårene måler vanligvis 4-8 millimeter i diameter og de forsvinner av seg selv i løpet av 1-2 uker.

After kan oppstå både på tungen, innsiden av leppene og ellers i munnens slimhinne. Siden de er smertefulle, kan både spising, snakking og bruk av tannbørsten være ubehagelig.

Hvorfor får man after?
Man vet ennå ikke eksakt hvorfor after oppstår, men mye tyder på at problemet kan være arvelig. Om man har tendens til å få after, ser det ut til at flere faktorer kan virke utløsende:

• Stress:
    Mange får hyppigere after i perioder med stress. Dette kan skyldes at immunforsvaret i slike perioder fungerer dårligere.

• Traumer:
    Bittsår eller skader på slimhinnen fra for eksempel tannbørsten kan utløse after.

• Tannkrem:
    Tannkrem som inneholder såpestoffet natriumlaurylsulfat ser ut til å kunne utløse after hos enkelte.

• Reaksjon på matvarer:
    Det ser ut til at enkelte får hyppigere after ved inntak av for eksempel sjokolade, mandler, tomat, syrlige drikker, med mer.

• Vitaminmangel:
    Stadige utbrudd av after kan skyldes mangel på vitamin B, folinsyre eller jern.

• Tarmsykdom:
    After kan forekomme ved enkelte tarmsykdommer, for eksempel cøliaki.

Behandling av after
Det finnes ingen kur mot after. Behandling som kan tilbys er derfor ofte basert på produkter som skal lindre symptomene ved å legge seg som en beskyttende hinne over såret.

Om man ofte er plaget med after, bør man forsøke å finne den utløsende årsaken. Slik kan man redusere hyppigheten av utbruddene. Ofte kan første steg være å gå over til en tannkrem uten såpestoffet natriumlaurylsulfat - her vil din tannlege eller tannpleier kunne komme med gode anbefalinger.

Enkelte er plaget med særlig store og smertefulle after. I slike tilfeller kan medisinsk behandling forsøkes. Slik behandling bør kun utføres i samråd med tannlege eller lege.