Sykdom i munnhulen

De fleste forbinder tannlegebesøket med en sjekk etter hull i tennene. Man må imidlertid ikke glemme at det finnes utallige andre tilstander og sykdommer som kan komme fra - eller vise seg i munnhulen.

Gingivitt:
betennelse i tannkjøttet som medfører hevelse, ømhet og blødning ved berøring. Vil oftest gå over ved grundigere renhold over tid.

Periodontitt:
betennelse i tennenes støttevev som kan få tennene til å løsne. Ca. 10 % av den voksne befolkningen i Norge er disponert for alvorlige former for periodontitt.

Diverse sårdannelser:
f.eks. after eller herpessår, varer noen dager og forsvinner av seg selv. Sår med varighet over 2 uker bør kontrolleres hos lege eller tannlege.

Slimhinneforandringer:
f.eks. lichen planus kan ha ulike overflater og farge (rødlig eller hvit). Bør følges med på, eventuelt ta biopsi dersom mistanke om ondartet utvikling.

Sopp:
f.eks. candida albicans, kan opptre for eksempel etter langvarige antibiotikakurer eller ved nedsatt immunforsvar.

Kreft:
ta kontakt med tannlege eller lege dersom du oppdager sårdannelser som ikke vil gro. Vil ofte opptre i forbindelse med tunge eller leppe.

Infeksjoner:
kan f.eks. komme fra tenner med hull inn til nerven, delvis frembrudte vis¬domstenner eller ved periodontitt (sykdom som får tenner til å løsne). Kjennetegnes ved hevelse, rødhet, smerte, pussdannelse. Kan også forekomme feber og nedsatt allmenntil¬stand. Bør i første omgang behandles ved at puss dreneres, eventuelt i kombinasjon med antibiotika.

Skader etter snus:
slimhinneforandringer vil vanligvis normaliseres dersom man slutter å snuse, større skader f.eks. i tannkjøttet vil være permanente.

Kjevecyster:
kan være vanskelige å oppdage på annen måte enn ved røntgenbilder.

Dette er bare en liten del av de tilstandene man kan finne i munnhulen, men de alvorlige tilstand-ene er heldigvis noe man sjelden får. Det anbefales likevel at man får munnen kontrollert regelm-essig hos tannlege eller tannpleier.